Over therapeutisch luisteren

Het is een woensdag en op het spreekuur komt een vrouw van 52 jaar met een tas vol met steunzolen. Ze komt al binnen met de opmerking: “U bent mijn laatste hoop.”

“Wat kan ik voor je doen?”, is mijn eerste vraag. Er komt vervolgens een heel verhaal over waar ze allemaal al wel niet is geweest met haar voetklacht maar niemand kan haar helpen. Ze benadrukt dat ze het gevoel heeft dat er niet wordt geluisterd naar haar klachten en dat ze gezien wordt als een lastige, zeurende patient.

Dit is het moment dat je als therapeut je vaardigheden gaat inzetten betreffende therapeutisch luisteren. Naast je gerichte anamnese is luisteren en signaleren van essentieel belang.

Wat is therapeutisch luisteren?

Therapeutisch luisteren is het proces van informatie vergaren en uitwisselen vanuit een therapeutische setting en waar emoties een belangrijke rol spelen bij het verwerken en delen van informatie. Het is ook een manier om verbale en non-verbale communicatie te begrijpen.

Bij therapeutisch luisteren kunnen bepaalde vaardigheden worden ontwikkeld door de persoon die zich oefent in het luisteren naar anderen, zodat hij of zij de gewenste therapeutische doelen kan bereiken. Er zijn diverse niveaus waarop communicatievaardigheden kunnen worden ontwikkeld. Luisteren naar een verhaal om uiteindelijk tot een juiste behandeling te komen is enorm belangrijk. Het geeft je andere informatie en de patient voelt zich gehoord.

Waar het mis in de praktijk?

In de praktijk gaat therapeutisch luisteren vaak op verschillende manieren mis, zoals:

  • Onvoldoende aandacht, terwijl je naar iemand luistert met andere dingen bezig zijn.
  • Trek het gesprek niet naar je toe, maar richt je op de ander.
  • Niet de tijd nemen en gehaast overkomen op je gesprekspartner.
  • Doen alsof je luistert.
  • De woorden van de ander bagatelliseren omdat hij of zij het niet met je eens is.

Uiteindelijk, als je goed luistert en je verdere anamnese en onderzoek goed uitvoert, kun je komen tot de juiste diagnose waar jij als therapeut en eventueel gezamenlijk met andere disciplines tot het juiste behandelplan kunt komen.

Hoe liep het af met de vrouw?

Uiteindelijk is deze mevrouw niet met steunzolen geholpen, maar bleek zij een voetklacht te hebben die voortvloeide vanuit een probleem in haar rug.

Maak een afspraak

Benieuwd wat onze Podozorgers voor uw voeten kunnen betekenen? Met meer dan 100 Podozorg praktijken is er altijd een Podozorger bij u in de buurt. Klik op de onderstaande knop voor de dichstbijzijnde Podozorg praktijk!

Vind een praktijk

Over de auteur

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door Roy Gieling. Hij is podotherapeut en aangesloten bij Podozorg Nederland. Deze groep gelijkgestemde podologen willen samen maar één ding: de allerbeste zijn in hun vak. Dat kan alleen bereikt worden als we blijven leren en ontdekken. Daarom delen zij hun kennis middels deze publicaties.

Onze patiënten aan het woord

Lees alle ervaringen

arrow_circle_left
  • format_quote

    Ervaring van Lara

    “Vandaag voor de 2e keer bij Podozorg geweest. Voeten en zooltjes goed bekeken en podoloog concludeerde dat er nog meer resultaat behaald kan worden.”

  • format_quote

    Ervaring van Sija

    “Na een week steunzolen dragen had ik al minder pijn. Nu gaat het super goed en kan ik weer kilometers lopen zonder pijn.”

  • format_quote

    Ervaring van Joyce

    “Bij Podozorg werd ik goed en deskundig geholpen. Vooraf werd een duidelijke analyse gemaakt van het klachtenbeeld.”

  • format_quote

    Ervaring van Bart

    “Dankzij de echo en rapportage van Podozorg ben ik succesvol geopereerd aan mijn voet. Ik ben nu weer volop aan het trainen om weer op topniveau te komen.”

  • format_quote

    Ervaring van Ria

    “Ik ben zeer tevreden over mijn steunzolen. Vanaf de eerste dag heb ik ze hele dagen in m'n schoenen zitten.”

arrow_circle_right
Veelgestelde vragen omtrent podologie

Veelgestelde vragen

Bekijk alle vragen

  • Wordt mijn behandeling vergoed?

    Klik op de onderstaande knop en controleer of uw behandeling wordt vergoed door uw zorgverzekeraar. Mocht de polis van uw zorgverzekeraar er niet tussen staan, dan kan het zijn dat de vergoeding hiervan niet bij ons bekend is of er geen dekking is. Raadpleeg in dat geval uw polisvoorwaarden.

    Controleer uw verzekering

  • Komen voetklachten veel voor?

    Maar liefst 70% van de Nederlandse bevolking krijgt in zijn of haar leven last van voetklachten. Van deze klachten bevindt 60% zich in de voorvoet. Wilt u meer weten over een specifieke voetklacht? Maak dan gebruik van onze klachtenwijzer.

    Naar klachtenwijzer

  • Hoe werkt een podotherapeutisch onderzoek?

    Een voetenonderzoek bij een (register) podoloog of podotherapeut kan de exacte oorzaak van vele klachten aan het licht brengen. De podoloog is een deskundige op het gebied van voetklachten, maar kijkt ook verder naar de algehele lichaamshouding. En in die houding, waaruit ook nek en schouderklachten kunnen ontstaan, ziet men vaak de oorzaak ontstaan in de stand van de voeten. Wilt u meer weten over het podotherapeutisch onderzoek? Klik dan op onderstaande knop.

    Naar podotherapeutisch onderzoek

  • Hoe vind ik een praktijk bij mij in de buurt?

    Met meer dan honderd Podozorg praktijken zit er altijd een Podozorg podoloog bij u in de buurt! Met onze praktijkzoeker vindt u gemakkelijk de dichtstbijzijnde praktijk op basis van uw plaatsnaam of postcode.

    Naar praktijkzoeker