Wat een goed gesprek voor verschil kan maken

We gaan al een tijdje terug, deze dame en ik. De dame in kwestie is intussen 82 en komt intussen al een jaar of 10 bij mij in de praktijk. Wat begon met een verhuizing en doorverwijzing van een collega naar mij omdat ik in de buurt zit, is uitgelopen op een jaarlijks terugkomende controle en de daarbij horende gesprekken.

Ouder worden

Wat ieder jaar weer duidelijk wordt is dat het met mevrouw en haar zolen goed gaat. Ze loopt makkelijker en plezieriger en ze wil ze vooral niets missen. Maar wat nog duidelijker wordt is dat ze het ouder worden en het verouderingsproces niet fijn vind. Ieder jaar vertelt ze weer dat het allemaal minder makkelijk gaat en dat ze iedere keer een stukje in moet leveren. Ze klaagt dan ook over het PHPD-syndroom (pijntje-hier-pijntje-daar syndroom). Ik persoonlijk moet iedere keer weer glimlachen als één van mijn oudere patiënten het over dit syndroom hebben.

“Ik val zo vaak”

Maar dit jaar is het anders. In het gesprek vertelt mevrouw dat ze toch de laatste tijd wel regelmatig valt en dat ze daardoor eigenlijk ook niet zo goed de deur uit durft. Want stel dat ik val en mijn heup breek, dan ben ik verder van huis.

Ik begin aan mijn controle en constateer dat de rechtervoet een afwijking in kracht van de voetheffers heeft. Nadat ik dit nog een keer check vertelt mevrouw dat de huisarts laatst ook wat aan die voet geconstateerd had, maar ze wist eigenlijk niet zo goed wat er precies aan de hand was. We besluiten een nieuwe afspraak te maken, zodat ik bij de huisarts op kan vragen wat er speelt en welk advies gegeven is.

Overleg met de huisarts

Een overleg met de huisarts wijst uit dat deze inderdaad laatst een klapvoet bij mevrouw geconstateerd had. De huisarts had mevrouw het advies gegeven om met de podoloog te overleggen en eventueel hulpmiddelen aan te laten meten.

In de eerste alinea had ik het over een dame. De patiënt in kwestie is dat ook. Alles klopt qua uiterlijk. Haren netjes, kleding op en top, schoenen en tas matchen: een echte elegante dame om te zien. Ze heeft de laatste jaren wel wat concessies gedaan in schoenkeus (de keus valt vaker op comfort en stevigheid dan op elegantie), maar met recht een dame!

Toeters en bellen

Met de nieuwe afspraak komt dan ook direct het probleem naar boven. De huisarts had het over hulpmiddelen gehad en hier was mevrouw op afgehaakt. In het gesprek kwam het heel duidelijk naar voren: ze was al oud en moest zoveel inleveren… moest ze dan nu ook aan de hele wereld laten zien dat ze oud was door met allerlei toeters en bellen aan het lijf te gaan lopen?

Ik besloot er even goed voor te gaan zitten en uit te leggen wat zo’n hulpmiddel (in dit geval een klapvoetbrace of peroneusveer) precies doet en waar het voor beschermt. Dat de kans op vallen zoveel kleiner wordt met de brace, dat dit hulpmiddel niet zichtbaar hoeft te zijn en dat ze met de brace waarschijnlijk weer gewoon de deur uit durft. Mevrouw beloofde me erover na te denken.

Helaas hoorde ik lange tijd niets meer, en vreesde ik dat ze toch niets gedaan had met het advies van zowel mij als de huisarts.

”Sorry dat ik zo eigenwijs was!”

Na drie maanden belde mevrouw mij opeens op:

“Sorry dat ik zo eigenwijs was! Ik heb intussen de brace die je adviseerde aan laten meten en er gaat een wereld voor me open. Ik ben niet meer gevallen en ik durf weer naar alle dingen die ik buiten de deur moet of wil doen. Jouw zooltjes draag ik nu samen met de brace en ik kan weer dingen die ik dacht niet meer te kunnen doen. Dank je wel, ook voor je geduld en het mij proberen te overtuigen dat ik er verstandig aan deed om een brace aan te laten meten.”

Hoe fijn het is dat ik als registerpodoloog het verschil kan maken. Soms alleen al door te luisteren, advies te geven en door te verwijzen en/of te overleggen met andere disciplines. Dit herinnert me weer aan waarom ik podoloog ben geworden: om mijn patiënten te helpen!

Vind een praktijk

Heeft u last van voetklachten? Onze Podozorgers staan voor u klaar! Met meer dan 100 Podozorg praktijken zit er altijd een Podozorger bij u in de buurt! Klik op de onderstaande knop en vind de dichtstbijzijnde Podozorg praktijk!

Vind een praktijk

Over de auteur

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door Nicole Drenth. Zij is (register) podoloog, MSU-echografist en aangesloten bij Podozorg Nederland. Deze groep gelijkgestemde podologen willen samen maar één ding: de allerbeste zijn in hun vak. Dat kan alleen bereikt worden als we blijven leren en ontdekken. Daarom delen zij hun kennis middels deze publicaties.

Onze patiënten aan het woord

Lees alle ervaringen

arrow_circle_left
  • format_quote

    Ervaring van Herman

    “Een lastig te peilen kwaal waar de podoloog net zo lang aandacht aan heeft besteed tot het duidelijk werd waar ik precies last van had.”

  • format_quote

    Ervaring van Gerda

    “De podoloog staat altijd voor ons klaar met tips en info en loopt graag een stapje harder voor zijn cliënten.”

  • format_quote

    Ervaring van Stella

    “Graag wil ik u bedanken voor de toegestuurde nieuwe steunzolen, ze passen uitstekend. De zolen werden daarnaast erg snel verstuurd, al binnen drie dagen!”

  • format_quote

    Ervaring van Henriëtte

    “Ik ben erg goed geholpen, er wordt goed geluisterd en de klachten worden serieus genomen en behandeld. Ik ben erg tevreden!”

  • format_quote

    Ervaring van Adrie

    “Nadat ik de zolen ben gaan dragen zijn de klachten volledig verdwenen en heb ook geen medicijnen meer nodig.”

arrow_circle_right
Veelgestelde vragen omtrent podologie

Veelgestelde vragen

Bekijk alle vragen

  • Wordt mijn behandeling vergoed?

    Klik op de onderstaande knop en controleer of uw behandeling wordt vergoed door uw zorgverzekeraar. Mocht de polis van uw zorgverzekeraar er niet tussen staan, dan kan het zijn dat de vergoeding hiervan niet bij ons bekend is of er geen dekking is. Raadpleeg in dat geval uw polisvoorwaarden.

    Controleer uw verzekering

  • Komen voetklachten veel voor?

    Maar liefst 70% van de Nederlandse bevolking krijgt in zijn of haar leven last van voetklachten. Van deze klachten bevindt 60% zich in de voorvoet. Wilt u meer weten over een specifieke voetklacht? Maak dan gebruik van onze klachtenwijzer.

    Naar klachtenwijzer

  • Hoe werkt een podotherapeutisch onderzoek?

    Een voetenonderzoek bij een (register) podoloog of podotherapeut kan de exacte oorzaak van vele klachten aan het licht brengen. De podoloog is een deskundige op het gebied van voetklachten, maar kijkt ook verder naar de algehele lichaamshouding. En in die houding, waaruit ook nek en schouderklachten kunnen ontstaan, ziet men vaak de oorzaak ontstaan in de stand van de voeten. Wilt u meer weten over het podotherapeutisch onderzoek? Klik dan op onderstaande knop.

    Naar podotherapeutisch onderzoek

  • Hoe vind ik een praktijk bij mij in de buurt?

    Met meer dan honderd Podozorg praktijken zit er altijd een Podozorg podoloog bij u in de buurt! Met onze praktijkzoeker vindt u gemakkelijk de dichtstbijzijnde praktijk op basis van uw plaatsnaam of postcode.

    Naar praktijkzoeker