Voorkom voetblessures

Heel veel mensen wandelen en in deze tijd (corona) wellicht nog meer dan anders. Of je bent juist net begonnen met wandelen voor de nodige lichaamsbeweging. De één loopt een halfuurtje, de andere gaat er meerdere uren op uit. Wandelen is laagdrempelig, je hebt er niet veel voor nodig. Toch ligt een (voet)blessure op de loer als je niet de juiste voorbereidingen treft. Hieronder een aantal belangrijke aandachtspunten.

Goede wandelschoenen

Ga geen lange stukken lopen op je “normale” schoenen maar kies voor een goede sportschoenen of nog beter een voor jou geschikte wandelschoen. Je hoeft echt niet gelijk hoge zware en stugge wandelschoenen aan te schaffen. Er zijn tegenwoordig vele soorten “lichte” exemplaren verkrijgbaar. Waar je op moet letten bij de aanschaf van wandelschoenen lees je in deze blog.

Sokken & stokken

Naast geschikte en goed passende wandelschoenen zijn wandelsokken ook belangrijk. Zeker voor de afvoer van transpiratie en het voorkomen van blaren. Ook zijn er tegenwoordig sokken verkrijgbaar die de vaatwerking stimuleren, zodat je minder snel vermoeid raakt. Sommige mensen lopen ook graag met wandelstokken voor bijvoorbeeld extra stabiliteit of voor een dynamische beweegpatroon.

Blessurevrij wandelen, hoe doe je dat?

Wandeltechniek

Om blessures te voorkomen is een goede wandeltechniek ook erg belangrijk. Hieronder een 6-tal tips:

  1. Loop niet ingezakt, maar maak je lekker lang; strek jezelf op!
  2. Loop je eigen tempo.
  3. Zet je voeten niet al te veel naar buiten.
  4. Maak niet te grote passen! Hierbij overstrek je vaak je knieën en land je elke pas erg hard op je hiel. Dit zorgt voor een grote belasting op je hele lichaam.
  5. Maak dus een kleinere pas en trek je voet niet te veel op. Je plaatst je voet dicht bij je lichaam.
  6. Probeer niet te veel af te zetten me de bal van je voet, maar trek actief je knieën omhoog
  7. Loop in een goed ritme. 110-125 passen per minuut is een goede frequente. Je kan dit eens proberen met een metronoom die je op je telefoon kan downloaden.

Spierversteking

Train waar nodig verzwakte spieren. Ook de bil en heupspieren zijn erg belangrijk tijdens het wandelen. Ook voetspieren kan je goed trainen met diverse oefeningen. Tip: download de gratis app Verstrek je enkel. Klik hier voor Apple en hier voor Android.

Steunzolen of ortheses

Ontstaan er toch klachten dan kunnen steunzolen en/of ortheses een goede aanvulling zijn op je materiaal. Er kunnen steunzolen en ortheses worden gemaakt die geschikt zijn voor het gebruik in een wandelschoen.

Vind een praktijk

Mocht je vragen of onverhoopt klachten hebben, onze Podozorgers denken graag met je mee. Je kan bij onze podologen en podotherapeuten terecht voor een aanvullend (schoen)advies, een gedegen onderzoek van je voeten en bijvoorbeeld een analyse van je looppatroon.

Vind een praktijk

Over de auteur

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door Podozorg Nederland. Deze groep gelijkgestemde podologen willen samen maar één ding: de allerbeste zijn in hun vak. Dat kan alleen bereikt worden als we blijven leren en ontdekken. Daarom delen zij hun kennis middels deze publicaties.

Onze patiënten aan het woord

Lees alle ervaringen

arrow_circle_left
  • format_quote

    Ervaring van Marieke

    “Duidelijk overleg over de doelen en voortgang van de behandeling. Er wordt verder gekeken dan de klachten om onderliggende oorzaken te achterhalen.”

  • format_quote

    Ervaring van Adrie

    “Nadat ik de zolen ben gaan dragen zijn de klachten volledig verdwenen en heb ook geen medicijnen meer nodig.”

  • format_quote

    Ervaring van Henk

    “Afspraak maken ging echt vlot! Ik draag nu steunzolen waar ik met plezier op kan lopen en mijn voetklachten zijn in korte tijd verholpen.”

  • format_quote

    Ervaring van Lara

    “Vandaag voor de 2e keer bij Podozorg geweest. Voeten en zooltjes goed bekeken en podoloog concludeerde dat er nog meer resultaat behaald kan worden.”

  • format_quote

    Ervaring van Jesse

    “Zeer prettige en professionele bejegening. Ben al ruim 6 maanden aan het revalideren. Niet alleen het fysieke aspect , maar ook het mentale aspect krijgt aandacht.”

arrow_circle_right
Veelgestelde vragen omtrent podologie

Veelgestelde vragen

Bekijk alle vragen

  • Wordt mijn behandeling vergoed?

    Klik op de onderstaande knop en controleer of uw behandeling wordt vergoed door uw zorgverzekeraar. Mocht de polis van uw zorgverzekeraar er niet tussen staan, dan kan het zijn dat de vergoeding hiervan niet bij ons bekend is of er geen dekking is. Raadpleeg in dat geval uw polisvoorwaarden.

    Controleer uw verzekering

  • Komen voetklachten veel voor?

    Maar liefst 70% van de Nederlandse bevolking krijgt in zijn of haar leven last van voetklachten. Van deze klachten bevindt 60% zich in de voorvoet. Wilt u meer weten over een specifieke voetklacht? Maak dan gebruik van onze klachtenwijzer.

    Naar klachtenwijzer

  • Hoe werkt een podotherapeutisch onderzoek?

    Een voetenonderzoek bij een (register) podoloog of podotherapeut kan de exacte oorzaak van vele klachten aan het licht brengen. De podoloog is een deskundige op het gebied van voetklachten, maar kijkt ook verder naar de algehele lichaamshouding. En in die houding, waaruit ook nek en schouderklachten kunnen ontstaan, ziet men vaak de oorzaak ontstaan in de stand van de voeten. Wilt u meer weten over het podotherapeutisch onderzoek? Klik dan op onderstaande knop.

    Naar podotherapeutisch onderzoek

  • Hoe vind ik een praktijk bij mij in de buurt?

    Met meer dan honderd Podozorg praktijken zit er altijd een Podozorg podoloog bij u in de buurt! Met onze praktijkzoeker vindt u gemakkelijk de dichtstbijzijnde praktijk op basis van uw plaatsnaam of postcode.

    Naar praktijkzoeker